Carlos San Juan Victoria
Resumen
A través de una excelente metáfora narrativa San Juan compara el movimiento del 68 con una medusa marina, flotante y transparente, hermosa y peligrosa, que una vez que te toca te transforma para siempre. Las líneas evocan su experiencia tatuada en la piel, con un pasado de represión, agitación, muerte y a la vez nacimiento, al Babel de inconformidad y sed de injusticia que inició un cambio profundo hacia lo que siguió: el 88, las organizaciones autogestivas, las luchas de los barrios en la Ciudad de México, el #Yo soy 132, Ayotzinapa.
Palabras clave: 68 mexicano, experiencia, movimiento estudiantil, represión.
Abstract
Through an excellent narrative metaphor San Juan compares the movement of 68 to a medusa (jellyfish), floating and transparent, beautiful and dangerous, that once you touch, it transforms you forever. The lines evoke the experience tattooed on his skin, with a past of repression, agitation, death, and at the same time birth, the Babel of dissatisfaction and thirst for injustice that triggered a profound change in what was to follow, ‘88, self-managed organizations, neighborhood struggles in Mexico City, #Yo soy 132, Ayotzinapa.
Keywords: Mexico 1968, experience, student movement, repression.